Garnalen en uienringen

Jaden (8) is helemaal gek van garnalen, gebakken, gefrituurd, koud.. Het maakt hem niet uit hoe ze bereid zijn!

Dus toen wij samen in een kookboek aan het lezen waren en er gefrituurde garnalen voorbij kwamen,

wist hij niet hoe hard hij moest roepen dat ik die zeker weten moest maken.

Dit recept is voldoende voor 4 personen

20130411_165459

500 gr rauwe grote garnalen (maak niet de fout die ik maakte en neem gepelde garnalen!)

200 gr bloem

1/2 tl bakpoeder

1/2 tl cayenne peper

1/2 tl chillivlokken

1/2 tl zout

250 ml bier (donker of licht)

3 EL bloem om te bestrooien

frituurolie (ik gebruikte arachide olie, let hierbij op allergieën)

20130411_165510

Meng de bloem, bakpoeder, cayenne peper, chillivlokken en zout in een kom.

Schenk er voorzichtig het bier op en roer met een garde een glad beslag.

Laat dit beslag een half uur staan.

20130411_174610

Verwarm de olie tot 180 C in een pan met dikke bodem.

Dep de garnalen droog en bestrooi ze met bloem.

20130411_190804

Dip ze voorzichtig in het beslag en laat ze één voor één in de olie glijden, ongeveer 6-8 per keer bakken.

Bak ze onder voortdurend omscheppen 2 minuten totdat ze mooi goudbruin zijn.

20130411_190809

Laat ze uitlekken op keukenpapier en serveer met partjes citroen.

20130411_192015

Lekker met de knoflookmayo uit mijn vorige post!

En dan nu de uienringen!

Ik was gisteren zo druk bezig met de garnalen pellen, dat ik bijna dezelfde mix heb gebruikt als bij de garnalen,

enige verschil is dat ik nu geen cayenne peper en chillivlokken heb gebruikt.

Dit recept is goed voor 4 personen

4 grote zoete uien (je kan ook roze of rode gebruiken)

200 gr bloem

1/2 tl bakpoeder

1/2 tl zout

250 ml bier (donker of licht)

3 EL bloem om te bestrooien

frituurolie (ik gebruikte arachide olie, let hierbij op allergieën)

Meng de bloem, bakpoeder en zout in een kom.

Schenk er voorzichtig het bier op en roer met een garde een glad beslag.

Laat dit beslag een half uur staan.

Verwarm de olie op 180 C in een pan met dikke bodem.

Snijd de uien in dikke (1/2 cm dik) plakken en haal de middelste ringetjes eruit (je kan deze ook frituren, maar ik heb dat niet gedaan)

Verdeel de uien in ringen en bestrooi ze met bloem.

20130411_185253

Haal ze door het beslag en frituur ze ongeveer 3 minuten totdat ze mooi goudbruin zijn.

20130411_185751

Laat ze uitlekken op keukenpapier en serveer op een schaal met een dipsausje in het midden

(Ja, gisteren hebben we ons lekker aan de knoflookmayo te goed gedaan ;))

Samen met een glaasje gezelligheid en sticky rice (die ik vergeten ben te fotograferen :$)

20130411_170816

(7-up met een schijfje limoen en citroen)

Smakelijk eten!

One thought on “Garnalen en uienringen

Leave a Reply

