Feestrecepten!

Speciaal voor Sabine heb ik een paar van mijn lievelings-feestrecepten bij elkaar verzameld.

Zij heeft binnenkort een feestje en aangezien wij niet bepaald in bij elkaar in de buurt wonen help ik haar op deze manier!

Ik heb alleen helaas geen foto’s van deze recepten apart. Alleen de paar die ik van mijn eigen feest heb!

Zoals je misschien in mijn verjaardag post hebt gelezen   had ik allemaal kleine hapjes klaar gemaakt.

https://mewithaswirlofcreativity.wordpress.com/2013/04/10/mijn-30e-verjaardag-slik/

Mijn gasten konden zo de hele avond door iets lekkers pakken.

         Dit vond ik erg prettig, ik hoefde door de avond heen alleen maar aan te vullen, aangezien ik al alles voorbereid had en koel stond in de koelkast!

De makkelijkste recepten zijn de boters met een smaakje!

Knoflook kruidenboter

250 gr roomboter (op kamertemperatuur)

2 tenen knoflook

1 bosje peterselie

1 EL citroenrasp

1 EL citroensap

1/2 bosje bieslook (optioneel)

zout en peper naar smaak

paprikapoeder

Hak de knoflook en kruiden fijn en meng ze samen met de citroenrasp en sap door de roomboter.

Breng op smaak met zout en peper.

Schep in een mooi kommetje en strooi er wat paprikapoeder over.

Serveer met vers stokbrood.

~~~

Kaneel honing boter

250 gr roomboter (op kamertemperatuur)

1 EL kaneelpoeder (plus iets extra)

4 EL honing

Meng alles samen en schep in een mooi kommetje en bestrooi met wat kaneelpoeder.

Serveer met notenbrood of vijgenbrood (meestal verkrijgbaar bij de kaasboer ;))

Je kan de boter ook in huishoudfolie rollen tot een worst en op de feestavond in plakken snijden.

~~~

Pinwheels

Tortilla’s (Ik neem meestal een pak van 8 grote)

Kruidenroomkaas

Gerookte zalm

Tonijnsalade

1/4 krop sla (romaine sla, zeer fijn gesneden)

Smeer de helft van de tortilla’s met de roomkaas en leg er de gerookte zalm op (hou een stukje roomkaas over zodat de tortilla goed blijft plakken)

Op de andere helft van de tortilla’s smeer je de tonijnsalade en verdeel er de sla overheen, maar ook hier hou je een stukje over.

Rol de tortilla’s strak op in huishoudfolie en maak aan de uiteinde een knoop. Laat dit minimaal 4 uur in de koelkast rusten.

Snij om te serveren de rollen in plakken van 1 cm.

~~~

Groentenbekers met yoghurtdressing

250 gr cherry tomaatjes

6 bospeentjes

1 komkommer

250 gr radijsjes

250 ml yoghurt

3 EL mayonaise

2 EL gehakte peterselie

1 EL gehakte dille

1 EL gehakte sjalotjes

Zout naar smaak

Cocktailprikkers

Plastic bekers

Snijd de peentjes en komkommer in reepjes, prik de tomaatjes en radijsjes aan een prikker.

Meng de yoghurt, mayonaise, peterselie, dille en sjalotjes samen. Breng op smaak met zout.

Verdeel de dressing over de bekers en doe in elke beker een cocktailprikker en reepjes groenten.

Je kan natuurlijk ook andere groenten gebruiken!

~~~

Feta dip

250 gr verkruimelde feta kaas

75 ml olijfolie plus extra voor serveren

1 EL citroenrasp

1 EL citroensap

1 teen knoflook

Blender/ foodprocessor

Blend alles tot een mooie gladde crème.

Serveer in een mooie schaal met een paar druppels olijfolie erop.

Serveer met pita brood, Turks brood, olijven e.d.

~~~

Gevulde peppadews

1 pot ongevulde peppadews

Peppadew

1 bakje roomkaas (op kamertemperatuur)

Spuitzak

Roer de roomkaas los en vul de spuitzak. Laat de peppadews uitlekken, maar bewaar het vocht, en vul met de roomkaas.

Het lekkerste is om dit een dag van te voren en de peppadews te bedekken met het uitgelekte vocht.                                                                                                                                                                                                                                                         Hierdoor trekt de zure/pittige smaak goed in de roomkaas!

Hopelijk kunnen jullie vooruit met deze recepten! Mochten er vragen zijn, dan hoor ik ze natuurlijk graag!

Eet smakelijk!

Leave a Reply

