Zelf vanille extract maken

Toen ik 4 jaar geleden serieus begon met bakken las ik overal dat als je een ‘echte’ bakker bent, je wel echte vanille extract moet gebruiken.

Vanille extract is helaas erg duur. Ik heb heel culinair internet afgezocht en de goedkoopste die ik tegenkwam was een fles van 100 ml voor E 7,99. Niet te doen als je elke week minstens 3 keer bakt.

Dus na verder zoeken door culinair internet kwam ik op een site waar ze het proces van zelf vanille extract maken omschreven.

Eigenlijk is het heel makkelijk, je moet alleen EXTREEM veel geduld hebben. (helaas wilt dat bij mij nog wel eens ontbreken ;))

Je hebt nodig:

1 fles Vodka, de goedkoopste die je kan vinden (ik heb het geluk om in een grens gebied te wonen en kan zo bij onze Oosterburen een flesje voor E 5,- scoren)

minimaal 8 vanille peulen. (gekocht bij de Lidl, die waren het goedkoopste op dat moment)

Stap 1:

20130421_154559

Men neme een shotglaasje en schenkt het vol met Vodka. Neem diep adem en giet het glaasje in uw mond.

Slik door en laat u lekker verwarmen. (dit is geen must ;))

Stap 2:

Snijd alle vanille peulen doormidden en stop ze in de fles met resterende Vodka en sluit de fles. Zet hem op een donkere, koele plaats.

Stap 3:

Schud de eerste 2 weken dagelijks met de fles.

20130421_154738

Stap 3:

Schud elke week de fles voor minimaal 30 seconden en laat rusten.

20130421_154749

Stap 4:

Na 6 maanden heb je een fles met donkere vanille extract!

Let op! Hoe meer vanille peulen je gebruikt, hoe donkerder het extract.

20130421_154838

Deze fles heb ik sinds 2010, ik vul hem geregeld bij met lege vanille peulen (die ik absoluut nooit weggooi!!!) en Vodka.

Hij moet nu weer gaan bijkleuren na de laatste vulling!

Verder kan je ook een kaneelstokje bij de extract toevoegen, lekker voor in een appeltaart!

20130421_154811

Leave a Reply

