Italiaanse gehaktballen in tomatensaus uit de oven!

Sinds een paar maanden ben ik gek van kippengehakt. Ik koop het bij de poelier op de markt.

Ik vind kippengehakt een stuk smaakvoller dan half om half gehakt en je kan het voor héél veel recepten gebruiken!

Deze keer heb ik het voor Italiaanse gehaktballen in tomatensaus gebruikt.

Verder gebruik ik veel verse kruiden, maar in de wintermaanden als mijn woonkamer erg warm en droog is (lang leve de houtkachel!) voelen verse kruiden

zich niet prettig hier. Dus dan koop ik gedroogde kruiden, deze haal ik het liefste op de markt bij de kraam van Biologisch Kruidentuintje

http://www.biologisch-kruidentuintje.nl/

Voor +/- 4 personen heb je nodig:

500 gr kippengehakt (mag natuurlijk ook half om half of rund zijn)

2 blikken gepelde tomaten

1 EL gehakte basilicum (1/2 EL gedroogd) Plus 10 blaadjes extra

1 EL Tijm (1/2 EL gedroogd)

1 EL oregano (1/2 EL gedroogd)

1 EL zeer fijn gehakte rozemarijn (1/2 EL gedroogd)

(Ik meng de kruiden meestal samen in een kommetje)

Zout en peper

2 tenen gehakte knoflook

1 fijngesneden ui

1 bol mozzarella, in plakken gesneden

Olijfolie

Pan en ovenschool

IMG00215-20110727-1655 - kopie

Verwarm de oven voor op 180 C.

Doe het gehakt in een kom en voeg er de helft van de ui, een theelepeltje van het kruidenmengsel, zout en peper aan toe.

Rol er kleine gehaktballetjes (ter grootte van een golfbal) van en bak ze in 2 EL olijfolie in ongeveer 10 minuten mooi bruin. (middelhoog vuur)

Haal de gehaktballetjes uit de pan en zet ze apart. Laat de pan op het vuur staan.

Fruit de rest van de ui en knoflook aan in het overgebleven braadvocht. Voeg er de tijm en rozemarijn aan toe.

Let op dat de knoflook niet verbrand!

IMG00216-20110727-1656 - kopie

Giet de tomaten in de pan en breek (prak) de tomaten met een houten lepel klein. Voeg er de basilicum en oregano en gehaktballen aan toe en laat even goed door pruttelen.

Vul de ovenschaal met de gehaktballen en tomatensaus, verdeel de mozzarella en basilicumblaadjes over de saus.

Plaats de oven schaal in de oven en zet je timer op 25 minuten.

IMG00217-20110727-1753 - kopie

Lekker met een frisse salade, pasta en vers stokbrood!

Eet smakelijk!!

Leave a Reply

