Bief, maar dan anders

Vanochtend hoefde ik niet te werken in verband met werkzaamheden op kantoor,

heel erg fijn als je biologische klok toch ingesteld staat op half 7! (NOT!)

Helaas kon ik niet meer verder slapen en heb ik mijn digitale kookboeken erbij gepakt en ben lekkere ideeën gaan opzoeken.

Zo kwam ik uit op Vietnamese Biefrolletjes, deze zagen er erg smakelijk uit;

maar er waren zoveel ingrediënten voor nodig dat ik het recept mijn eigen draai heb gegeven.

Zo kwam ik op mijn gevulde biefrolletjes met balsamico glazuur en zoete aardappel frietjes op gezonde wijze!

Ingrediënten voor 3/4 personen

500 gram biefstuk aan een stuk

Zout en peper

2 EL Worcestershire Sauce

2 dikke wortels

4 handen vol verse spinazie

2 EL boter

1 gehakte sjalot

100 ml balsamico azijn

3 EL bruine suiker

100 ml runderbouillon

 2 tenen knoflook

2 grote zoete aardappelen

Grof zeezout

Olijfolie

Schil de zoete aardappelen en snijd ze in frietjes.

Camera 360Camera 360Camera 360

Laat ze een half uur in een kom met zoutwater weken. Verwarm ondertussen de oven op 200 C.

De bief leg je een half uur voor je gaat beginnen buiten de koelkast om op kamertemperatuur te laten komen.

Laat de frietjes uitlekken en dep ze droog, leg ze op een bakplaat en besprenkel met olijfolie en grof zeezout. Bak voor ongeveer 45 minuten.

Hou de aardappelen wel in de gaten, omdat er veel natuurlijke suikers in zitten kunnen ze sneller zwart worden dan gewone aardappels.

Je kan dit voorkomen door de eerste 30 minuten de aardappelen af te dekken met aluminiumfolie.

Camera 360

Je snijdt de bief in plakken van een halve centimeter en legt ze op een snijplank. Bedek met huishoudfolie en sla ze voorzichtig platter.

Camera 360Camera 360

Bestrooi ze met zout en peper en marineer met de Worcestershire Sauce.

Camera 360

Ondertussen verwarm je een pan (ik heb een wok gebruikt) de boter en voeg er de sjalot aan toe.

Laat in 2 minuten glazig worden en voeg er dan de balsamico, suiker en bouillon aan toe.

Camera 360 Camera 360 Camera 360

Laat dit geheel tot de helft inkoken.

Ondertussen kan je de wortels in dunne reepjes snijden en opzij zetten.

Pel de knoflook en sla er met de zijkant van je mes op.

Als het glazuur is ingekookt, schenk het over in een kommetje en in dezelfde pan verwarm je een paar lepels olie,

voeg er de knoflook aan toe.

Camera 360

De olie krijgt nu een knoflookaroma, je kan de wortels eraan toevoegen.

Camera 360Camera 360

Na 3/4 minuten voeg je de spinazie bij de wortels en laat dit slinken.

Neem de groenten uit de pan en laat ze redelijk afkoelen op een bord.

Camera 360

Je kan nu de rolletjes gaan maken!

Leg de plakjes bief op een snijplank en leg op elk plakje wat groenten.

Rol ze op en steek ze vast met een cocktailprikker (ik had alleen tapasprikkers 😉 )

Camera 360Camera 360

Verwarm een paar lepels olie in een bakpan en bak de biefrolletjes zoals jij het graag wilt, ikzelf heb ze medium rare gebakken (ongeveer 4 minuten)

Camera 360Camera 360

Haal de frietjes uit de oven en serveer ze in een mooie kom.

Haal voorzichtig de rolletjes uit de pan en bestrijk ze met de balsamico-glazuur.

Camera 360

Hierbij serveerde ik een van mijn flavour waters, een detox variant.

1 liter licht sprankelend water

1 limoen

1 appel

1 handje frambozen

2 takjes munt

2 glazen ijsklontjes

Camera 360 Camera 360 Camera 360

Camera 360 Camera 360

Camera 360

Voeg alles samen in een grote kan en serveer!

Smakelijk eten… en drinken!

Leave a Reply

