Tapas avond op Food Revolution Day 2013!!

Iedereen die mij goed en niet zo goed kent, weet dat ik stiekem een crush op Jamie Oliver heb!

Ik heb bijna al zijn boeken (ik moet er nog 2 😉 ) en maak ook graag zijn gerechten, maar dan met mijn eigen draai.

Jamie is gestart met Food Revolution Day om eten, goed eten onder de aandacht te brengen. Puur eten, niet uit pakjes en dan delen met groot en klein!

Toen Sandra mij aansprak dat ze wel eens bij ons wilde komen eten, nodigde ik haar meteen uit!

Recepten vlogen weer door mn koppie en na heel wat recepten te hebben doorgespit kwam ik uit op tapas.

Aangezien onze kids ook mee-aten waren de kleine gerechten en hapjes een mooi begin om ze kennis te laten maken met andere smaken.

Camera 360

De compleet gevulde tafel voor 5!

Van boven naar beneden staat er; Gekruide krieltjes,

Meloen met Jamon Serrano, Gambas a la plancha (garnalen), Albondigas (gehaktballetjes), Blooming onion,

 Mayonesa de cabella (makreel mayonaise),

Garbanzos con cebolla (Kikkererwten in uien-tomatensaus)

De gefrituurde gamba’s staan niet op de foto, maar die aten we met de knoflookmayonaise uit een van mijn vorige posts.

Als je al deze recepten wilt maken, waarschuw ik je alvast! Ik heb namelijk totaal 4 uur in de keuken gestaan!

Maar die tijd werd helemaal goed gemaakt toen ik iedereen heerlijk zag genieten van al het lekkers.

Als toetje had ik chocolademousse met licor 43 gemaakt.

Ik ben begonnen met het toetje, omdat deze nog een paar uur moest opstijven in de koelkast.

Helaas ben ik helemaal vergeten om hier een foto van te maken, maar geloof mij! Hij was overheerlijk!!

Alle gerechten zijn gericht op 4 volwassen personen, wij aten met 3 volwassenen en 2 kinderen en we hadden nog over!

~~~

Chocolademousse met Licor 43

Wat heb je nodig:

150 ml melk

300 gr pure chocolade (in kleine stukjes gehakt)

250 ml koude slagroom

2 EL suiker

1 shotglaasje Licor 43

3 eiwitten

Snufje zout

Breng de melk aan de kook en haal van het vuur af. Voeg de gehakte chocolade eraan toe en klop dit tot een gladde massa.

Laat de ganache buiten de koelkast afkoelen en klop ondertussen de slagroom stijf met 1  EL suiker,

voeg aan het einde de Licor 43 eraan toe en klop nog goed door. Zet de slagroom in de koelkast.

 Sla in een schone kom en met een garde, de eiwitten met het snufje zout stijf, tot er pieken ontstaan, voeg er halverwege 1 EL suiker aan toe.

Meng voorzichtig een eetlepel ganache door de eiwitten heen en maak een familie.

Voeg de rest van de chocolade toe en zonder te kloppen, sla je de chocolade door de eiwitten.

Meng voorzichtig de slagroom door het chocolademengsel en giet het in de serveerschaal.

Laat dit minimaal 3 uur opstijven in de koelkast.

~~~

Meloen met Jamon Serrano

1 Galia meloen

200 gr Jamon Serrano

Tapasprikkers

Bolletjeslepel

Snijd de meloen open en draai met de bolletjeslepel bolletjes van het vruchtvlees.

Snijd de Jamon verticaal door de helft en prik de meloenbolletjes en Jamon aan de prikkers

Camera 360

Excuses voor de slechte foto (een nieuwe fotoapp betekent niet meteen goede foto’s 😦 )

~~~

Gambas a la plancha

16 hele gamba’s

3 EL gehakte olijven

1/2 chilipeper, in ringetjes gesneden

1 EL gehakte knoflook

4 EL olijfolie

Verwarm de olijfolie in een pan en voeg er de olijven, chilipeper en knoflook aan toe.

Bak dit even aan en voeg de garnalen toe, laat dit 4 minuten doorbakken en de garnalen zijn klaar om opgediend te worden!

~~~

Albondigas

500 gr gehakt

2 eigeel (over van de mousse!)

3 teentjes knoflook, zeer fijn gehakt of geperst

1/2 TL nootmuskaat

zout en peper

5 EL gehakte peterselie

2 sneden witbrood zonder korst, in kleine stukjes gesneden

3 EL melk

1 fijngesneden ui

1 blik tomatenblokjes

100 ml bouillon (ik had groenten gebruikt)

Olijfolie

Week het brood in de melk. Ondertussen meng je het gehakt met het eigeel, de knoflook, nootmuskaat, 3 EL peterselie, zout en peper.

Meng er het brood doorheen en rol met natte handen er kleine gehaktballetjes van.

Bak de balletjes in de olijfolie rondom bruin, dit duur ongeveer 5 minuten.

Bak de ui voor 5 minuten mee en voeg er de tomaten en bouillon aan toen en laat dit 30-45 minuten, afgedekt, op een laag vuur sudderen.

Proef of de saus lekker op smaak is, is dit niet het geval kruid bij met zout en peper.

Serveer de gehaktballetjes in een mooie schaal en strooi er de overige peterselie over en schenk er een scheutje olijfolie over.

Camera 360

Weer zo’n vreselijke foto!!!

~~~

Mayonesa de cabella

150 gr gerookte makreelfilet

1 fijngehakt teentje knoflook

125 ml mayonaise

2 EL gehakte peterselie

Breek de makreel in kleine stukjes, voeg er de knoflook en mayonaise aan toe en roer dit met 1 EL peterselie door elkaar.

Laat minimaal 1 uur in de koelkast staan.

Serveer in een kommetje met de resterende peterselie.

Camera 360

~~~

Garbanzos con cebolla

1 blikje kikkererwten

1 teen knoflook

1 laurierblad

1 sjalot, in ringen

Zout

Olijfolie

1 ui

1 teen knoflook, fijngehakt

1/2 TL gemalen komijnzaad

1/4 blik tomaat in blokjes

Giet de erwten af en doe ze in een pan samen met de sjalot, knoflook, laurierblad, zout en water tot ze onderstaan.

Breng aan de kook en laat in ongeveer 30 minuten op een laag vuurtje sudderen tot ze zacht zijn.

Giet af en verwijder de knoflook en laurier.

In een pan verhit je wat olijfolie en fruit je de ui en knoflook aan, voeg er de komijn aan toe.

Laat dit even aan fruiten en voeg dan de tomaten eraan toe.

Dit laat je 15 minuten sudderen en dan verwarm je de kikkererwten eraan toe.

Serveer met een scheutje olijfolie

Camera 360

~~~

Verder had ik wat recepten uit mijn oudere posts gemaakt en natuurlijk een vers stokbrood erbij geserveerd!

Verder had ik een aubergine-puree gemaakt, maar deze was mij persoonlijk zo tegengevallen dat ik hem niet ga delen!

Camera 360 Camera 360

Buen Apetito oftewel Smakelijk eten!

2 thoughts on “Tapas avond op Food Revolution Day 2013!!

  1. Geweldige avond gehad met mijn dochter jesse leuk om te zien dat chantal met veel liefde stond te koken en wij hebben met liefde zitten smullen 🙂 daarnaast gezellig om samen te eten en te babbelen en de tapas (bijna vingers mee opgegeten) was beter dan in een tapasrestaurant. Ik hou ook van jaimy vooral van zn lispeltje. Ik houd me warm aanbevolen als “proefkonijn” en ga graag nog een op bezoek en eten bij chateau du chantal et patrick

Leave a Reply

