Zoervleesj en knien in t zoer

Ik maak graag Limburgse streekgerechten, zoals konijn in het zuur (Zoooo lekker! recept staat onderaan).

Tot ik van de week bedacht, dat ik nog nooit en dan echt nog nooit zuurvlees heb gemaakt!

Dat kan natuurlijk niet! Dus ik sprong gewoon in het diepe en ben begonnen met het vlees in het zuur te leggen.

Wat heb je nodig voor 4 personen:

Zoervleesj

1 kg runderriblappen

500 ml azijn (ik heb een combi van witte wijn en appel azijn gebruikt)

500 ml water

2 laurierblaadjes

3 kruidnagels

50 gr bakboter

3 EL rinse appelstroop

3 plakken ontbijtkoek

Snijd het vlees in stukken van 1×2 cm (haal de witte gedeeltes er tussenuit) en leg ze in een plastic kom.

Snijd de uien in grove repen en doe deze samen met de kruignagels en laurierbladen en suiker in de kom. Schenk hier de azijn en water overheen. Roer goed doorelkaar en dek af. Laat dit minimaal 24 uur in de koelkast marineren.

Haal het vlees en de uien uit de marinade en dep het vlees droog, bewaar de marinade. In een grote braadpan smelt de boter en bak het vlees en de uien aan.

Voeg, als alles bruin gebakken is, twee glazen van de marinade aan het vlees en doe er de stroop en gebrokkelde ontbijt bij. Laat dit op een laag vuur minstens 2,5 uur pruttelen met de deksel op de pan.

Het laatste half uur kan je de deksel eraf halen en regelmatig erin roeren. De saus moet goed dik zijn en zoetzuur smaken.

Nu komt het moeilijkste… waar ik achter ben gekomen!!! Laat het zoervleesj afkoelen en een nacht in de koelkast staan!!!! Dit zorgt ervoor dat het vlees de saus goed absorbeerd en dat de smaken beter tot hun recht komen!

Dit smaakt heerlijk met verse frietjes en appelmoes!

~~~

Dit recept verschilt bijna niks met het zoervleesj recept. Het duurt alleen wat langer. Qua smaak; het ligt je of het ligt je niet. Ik ben ermee opgegroeid, het liedje Flappie had geen betekenis voor mij. Mijn eerste konijn kreeg ik toen ik midden 20 was 😉

K’nien in ‘t zoer

1,5 kg konijnenbouten

1,5 ltr wittewijn azijn

1,5 ltr water

5 kruidnagels

2 blaadjes laurier

2 uien

50 gram goede bakboter

150 gram Rinse appelstroop

4 plakken ontbijtkoek (eventueel iets meer)

Doe de konijnenbouten in de kom. Voeg hieraan de azijn en het water toe, samen met de laurier, de kruidnagel en de uien (doormidden gesneden).

Dek de kom af en laat dit geheel minimaal 36 uur marineren in de koelkast.

Haal de konijn uit het zuur en dep het droog. (bewaar 2 glazen marinade) Smelt de boter in de braadpan en bak de konijnenbouten aan beide zijden bruin. Voeg de marinade samen met de stroop aan het vlees toe.

Laat dit 2 uur pruttelen op een laag vuurtje.

Haal de bouten eruit en laat de saus aan de kook komen. Voeg nu de ontbijtkoek (gebrokkeld) beetje bij beetje toe en laat het geheel inkoken tot een mooie gladde dikke saus.

Mocht de saus niet indikken, voeg dan meer ontbijtkoek toe.

Voeg de bouten weer toe aan de saus en laat het geheel nog een half uur pruttelen.

Lekker met aardappelkroketjes en rode kool!

Smakelijk eten!

Chantal

Leave a Reply

